Finalizare proiect „Achiziție material rulant electric, 4 tramvaie dublă articulație capacitate mare și 6 tramvaie vagon capacitate medie” – Cod SMIS 126169 Beneficiar: Unitatea Administrativ Teritorială Municipiul Arad. Obiectivele proiectului: Reducerea emisiilor de carbon din transport în Municipiul Arad prin achiziția de material rulant nou (tramvaie), care va conduce la dezvoltarea unui sistem de transport public de călători cu tramvaiul atractiv și eficient, facilitând astfel transferul sustenabil al unei părți din cota modală a transportului privat cu autoturisme către transportul public.

Obiectivele specifice sunt:

  1. Achiziționarea unui număr de 10 tramvaie noi, eficiente energetic, din care 4 tramvaie dublă articulație capacitate mare și 6 tramvaie vagon capacitate medie;
  2. Reducerea timpului de călătorie cu tramvaiul;
  3. Creșterea vitezei comerciale a transportului public;
  4. Reducerea nivelului de zgomot, a consumului de energie electrică;
  5. Creșterea confortului și siguranței pasagerilor.

Stadiul implementării: Au fost livrate toate tramvaiele, respectiv 4 tramvaie de capacitate mare și 6 tramvaie de capacitate medie. Valoarea totală a proiectului este de 87.462.776,23 lei. Valoarea finanțării nerambursabile a contractului de finanțare: 72.102.436,58 lei Contribuția Uniunii Europene prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR): 62.537.827,65 lei.Contribuția națională: 9.564.608,93 lei

Rezultate așteptate (valori estimate pentru ultimul an al perioadei de durabilitate a contractului de finanțare):

-Scăderea anuală estimată a gazelor cu efect de seră (tone echivalent CO2/an): 2.148,56

=Creșterea estimată a numărului de pasageri transportați în cadrul sistemelor de transport public de călători achiziționate (nr. pasageri): 841.112

-Tramvaie achiziționate (nr.): 10 tramvaie achiziționate (4 tramvaie de capacitate mare și 6 tramvaie de capacitate medie).

Impactul investiției la nivelul localității/regiunii: În urma finalizării proiectului va crește atractivitatea pentru acest mod de transport și se va reduce intensitatea traficului motorizat, din care va rezulta un impact pozitiv asupra mediului (reducerea zgomotului și a consumului de energie) și îmbunătățirea calității aerului.Data semnării contractului de finanțare este 13.03.2020, data finalizării proiectului este 31.07.2023. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) în cadrul Regio – Programul Operațional Regional (Regio – POR) 2014-2020, Axa prioritară 4 „Sprijinirea dezvoltării urbane durabile” , Prioritatea de investiții 4e „Promovarea strategiilor de reducere a emisiilor de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritoriu, în particular zone urbane, inclusiv promovarea planurilor sustenabile de mobilitate urbană și a unor măsuri relevante pentru atenuarea adaptărilor”, Obiectiv specific 4.1 „Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă”. Am redat acest limbaj mai sec al comunicatului official, despre acest proiect, pentru a defeni mai bine reperele între care s-a derulat, cu suuces, acest important proiect. De altfel și edilul Aradului spune: „În marele război pe care noi îl ducem de câțiva ani pentru a înnoi flota de tramvaie a municipiului, consemnăm, odată cu încheierea acestui proiect, încă o bătălie câștigată. Alte 6 tramvaie vor fi achiziționate prin PNRR. Așteptăm noul buget al Uniunii Europene, noua axă care sperăm să se deschidă până în toamnă la ADR Vest. Vom continua să achiziționăm garnituri noi, licitația fiind deja adjudecată de fabrica de tramvaie din oraș.  Dincolo de faptul că primim fonduri nerambursabile pentru tramvaie, este mare lucru că ele se produc la Arad, acești bani intrând în economia orașului nostru. Un alt avantaj este acela că avem fabrica la îndemână pentru mentenanță sau orice altă intervenție la tramvaie”, a declarat primarul municipiului Arad, Călin Bibarț.   Dincolo de aceste declarații, trebuie să remarcăm și faptul că indstria arădeană este sprijinit prin acest proiect .De altfel, compania arădeană și-a dat proba măiestriei și cu alte licitații câștigate. Vorbim aici de tramvaiele făcute la Astra, care circulă în mari orașe din România cum sunt: București, Oradea, Timișoara, Cluj-Napoca. Și, nu în ultimul rând, iar acesta are și o importantă componentă social: angajații de la Astra Arad sunt în marea majoritate locuitori ai municipiului nostrum. Banii câștigați de ei rămân și se cheltuie în mare arte tot  aici.

Recomandările redacției