Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor marchează ”Ziua mondială a drepturilor consumatorilor” printr-o serie de evenimente organizate la nivel national cu scopul de a readuce în atenţia publică importanţa cunoaşterii drepturilor de consumator. Dacă profilul consumatorului activ, informat şi dispus să-şi apere drepturile va prevala ca model de comportament, societatea noastră va avea numai de câştigat.
În 15 martie 1962, John Fitzgerald Kennedy, preşedinte al Statelor Unite ale Americii, rostea în Congres un mesaj legat de drepturile consumatorilor, susţinând existenţa a patru drepturi fundamentale ale acestora: dreptul la securitate, la informare, dreptul de a fi ascultat şi de a alege liber produse şi servicii. Acest moment este punctul de referinţă al istoriei formelor organizate de protecţie a consumatorilor .
În România tema dinacest an este : ,, TĂNĂRUL CONSUMATOR VERSUS COMERȚUL ON LINE ”
In general, consumatorii au dreptul de a fi informaţi, în mod complet, corect şi precis, asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor oferite de către operatorii economici care desfasoara astfel de activitati . Consumatorii trebuie să aibă posibilitatea de a face o alegere raţională, în conformitate cu interesele lor, între produsele şi serviciile oferite şi să fie în măsură să le utilizeze, potrivit destinaţiei acestora, în deplină securitate.
Cadrul normativ care reglementeaza comertul on line la noi in tara este Ordonanta de Urgenta 34 din 2014 privind privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii , comertul on line fiind considerat un comert la distanta deoarece consumatorii nu au posibilitatea de a verifica produsele sau serviciile oferite sau achizitionate .
Având în vedere tema propusa in acest an , TĂNĂRUL CONSUMATOR VERSUS COMERȚUL ON LINE in continuare , vom face cunoscute principalele drepturi ale consumatorilor din Romania referitoare la comertul on line.
Informatii destinate consumatorilor si dreptul de retragere din contractele la distanta ( comert on line )
Prin contract la distanță se ințelege orice contract incheiat intre profesionist si consumator in cadrul unui sistem de vanzari sau de prestare de servicii la distanta organizat, fara prezenta fizica simultana a profesionistului si a consumatorului, cu utilizarea exclusiva a unuia sau a mai multor mijloace de comunicare la distanta, pana la si inclusiv in momentul in care este incheiat contractul .
Inainte ca un contract la distanta sau in afara spatiilor comerciale sau orice oferta similara sa produca efecte obligatorii asupra consumatorului, profesionistul trebuie sa ii furnizeze consumatorului urmatoarele informatii in mod clar si inteligibil referitoare la :
- a) principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, avand in vedere mediul de comunicare si produsele sau serviciile in cauza;
- b) identitatea profesionistului, cum ar fi denumirea sa comerciala;
- c) adresa postala la care profesionistul este stabilit, precum si, in cazul in care exista, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de posta electronica ale acestuia la care poate fi efectiv contactat, pentru a-i permite consumatorului sa ia rapid legatura cu profesionistul si sa comunice cu acesta in mod eficient si, daca este cazul, adresa postala si identitatea profesionistului in numele caruia actioneaza;
- d) pretul total al produselor si serviciilor cu toate taxele incluse sau, in cazul in care pretul nu poate fi calculat dinainte in mod rezonabil data fiind natura produselor sau a serviciilor, modalitatea de calcul al pretului si, dupa caz, toate costurile suplimentare de transport, de livrare, taxele postale sau de orice alta natura sau, in cazul in care acestea nu pot fi calculate dinainte in mod rezonabil, mentionarea faptului ca aceste costuri suplimentare ar putea fi suportate de consumator, inclusiv perioada de valabilitate a ofertei sau a preturilor ;
- e) costul de utilizare a mijloacelor de comunicare la distanta in vederea incheierii contractului, atunci cand este calculat pe baza unui alt tarif decat tariful de baza;
- f) modalitatile de plata, livrare, executare, data pana la care profesionistul se angajeaza sa livreze produsele sau sa presteze serviciile si, dupa caz, procedura profesionistului de solutionare a reclamatiilor;
- g) in cazul in care exista un drept de retragere, conditiile, termenele si procedurile de exercitare a dreptului respectiv, precum si formularul tipizat de retragere ;
- h) acolo unde este cazul, informatia potrivit careia consumatorul va trebui sa suporte costul aferent returnarii produselor in caz de retragere si, pentru contractele la distanta, daca produsele, prin insasi natura lor, nu pot fi, in mod normal, returnate prin posta, costul aferent returnarii produselor;
- i) in cazul in care consumatorul isi exercita dreptul de retragere dupa formularea unei cereri informatia potrivit careia consumatorul este obligat sa achite profesionistului costuri rezonabile ;
- j) o mentiune referitoare la existenta unei garantii legale privind conformitatea produselor;
- k) acolo unde este cazul, existenta si conditiile de asistenta dupa vanzare acordata consumatorului, serviciile prestate dupa vanzare si garantiile comerciale;
- l) acolo unde este cazul, durata minima de valabilitate a obligatiilor care ii revin consumatorului conform contractului;
- m) acolo unde este cazul, existenta si conditiile aferente avansurilor sau altor garantii financiare care trebuie platite sau oferite de consumator la cererea profesionistului;
- n) acolo unde este cazul, posibilitatea si modalitatea de a recurge la un mecanism extrajudiciar de depunere si solutionare a reclamatiilor caruia i se supune profesionistul.
Dreptul de retragere
Consumatorul beneficiaza de o perioada de 14 zile pentru a se retrage dintr-un contract la distanta sau dintr-un contract in afara spatiilor comerciale, fara a fi nevoit sa justifice decizia de retragere si fara a suporta alte costuri decat cele de retur .
Perioada de retragere expira in termen de 14 zile de la:
- a) data incheierii contractului, in cazul contractelor de prestari de servicii;
- b) ziua in care consumatorul sau o parte terta, alta decat transportatorul si care este indicata de consumator, intra in posesia fizica a produselor, in cazul contractelor de vanzare .
Omisiunea informatiilor privind dreptul de retragere
In cazul in care profesionistul nu a transmis consumatorului informatiile privind dreptul de retragere perioada de retragere expira la 12 luni de la sfarsitul perioadei initiale de retragere de 14 zile.
Exercitarea dreptului de retragere
Inainte de expirarea perioadei de retragere, consumatorul informeaza profesionistul cu privire la decizia sa de retragere din contract. In acest scop, consumatorul poate alege una dintre urmatorele variante:
- a) de a folosi modelul de formular de retragere;
- b) de a face orice alta declaratie neechivoca in care isi exprima decizia de retragere din contract.
Operatorul economic poate sa acorde consumatorului optiunea de a completa si de a transmite in format electronic, pe site-ul profesionistului, fie modelul de formular de retragere , fie o declaratie neechivoca de orice alt tip. In aceste cazuri, profesionistul comunica consumatorului, fara intarziere, pe un suport durabil, confirmarea de primire a formularului de retragere.
Efectele retragerii
Exercitarea dreptului de retragere pune capat obligatiilor partilor contractuale, dupa caz:
- a) de a executa contractul la distanta sau contractul in afara spatiului comercial;
- b) de a incheia un contract la distanta sau in afara spatiului comercial, in cazul in care consumatorul a efectuat o comanda.
Obligatiile care revin profesionistului in cazul retragerii
Profesionistul ramburseaza toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, dupa caz, costurile livrarii, fara intarziere nejustificata si, in orice caz, nu mai tarziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului .
Profesionistul ramburseaza sumele folosind aceleasi modalitati de plata ca si cele folosite de consumator pentru tranzactia initiala, cu exceptia cazului in care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plata si cu conditia de a nu cadea in sarcina consumatorului plata de comisioane in urma rambursarii.
Obligatiile consumatorului in cazul retragerii
Consumatorul returneaza produsele sau le inmaneaza profesionistului sau unei persoane autorizate de profesionist sa receptioneze produsele, fara intarziere nejustificata si in decurs de cel mult 14 zile de la data la care acesta a comunicat profesionistului decizia sa de retragere din contract.
Termenul este respectat daca produsele sunt trimise inapoi de consumator inainte de expirarea perioadei de 14 zile.
Consumatorul suporta doar costurile directe legate de returnarea produselor, cu exceptia cazului in care profesionistul accepta sa suporte acele costuri sau in care profesionistul nu a informat consumatorul ca aceste costuri trebuie suportate de consumator.
Atentionam toti consumatorii care achizitioneaza produse sau servicii on line sa verifice foarte bine site-ul , sa contina toate informatiile mai sus mentinate , doarece exista pericolul de a accesa site-uri care sunt detinute de operatori economici care nu au sediul social sau punct de lucru declarat in Romania .
Institutia noastra este competenta a desfasura controale si a cerceta petitii doar daca operatorii economici au sediul social sau punct de lucru inregistrat in Romania .
Toate petitiile consumatorilor care reclama operatori economici din Uniunea Europeana se transmit Centrului European al Consumatorului www.eccromania.ro .
La 1 ianuarie 2008, Centrul European al Consumatorilor – ECC Romania s-a alăturat rețelei ECC-Net pentru a-i sprijini pe cetățenii UE în domeniul achizițiilor transfrontaliere. Rolul ECC este să ofere consultanță juridică gratuită în probleme de comerț transfrontalier și incearca rezolvarea pe cale amiabilă a sesizărilor pe care le primeste de la consumatorii români .
Legislatia din tara noastra referitoare la domeniul protectiei consumatorilor este in plin proces de armonizare cu legislatia europeana privind acest domeniu .
Reamintim ca institutia noastra, Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor Arad , se afla in municipiul Arad Bulevardul Revolutiei nr. 50 et. 1. In intervalul orelor 9-16 de luni pana joi , iar vineri de la 9 -14 un comisar de serviciu sta la dispozitia consumatorilor pentru informatii , consilieri , reclamatii si sesizari . Reclamațiile se depun fizic la sediul CJPC Arad sau pe site ul www.anpc.gov.ro ,
Mai mult , la sediul nostru se afla un PUNCT DE INFORMARE cu numeroase surse de informare ( brosuri , legislatie , acces la site ul ANPC ) pe care va invitam sa-l vizitati .