A patra zi de proteste le-a adus transportatorilor şi fermierilor doar jumătate din victorie. Şi asta pentru că, deşi reprezentanţii acestora au ajuns la ministrul Transporturilor cu mai multe revendicări, doar 6 au fost adoptate. După discuţiile de la Minister, oamenii au încercat să negocieze şi cu Autoritatea de Supraveghere Financiară, însă nu au ajuns la un numitor comun. Delegaţia va ajunge astăzi şi la ministrul Finanţelor. Între timp, protestele continuă în toată ţara, iar în unele locuri, acestea chiar au scăpat deja de sub control.

 

În tot acest timp, la Bucureşti o delegaţie a protestatarilor s-a întâlnit cu ministrul Agriculturii, cu o listă cu 14 revendicări. Cele două părţi au semnat un document menit să pună capăt marşului.

 

Dănuţ Andruş, reprezentantul agricutorilor la negocieri: Din punctul nostru de vedere, problemele cu Ministerul Agriculturii pe moment sunt discutate, aşteptăm răspunsurile urgente.

 

Florin Barbu, ministrul Agriculturii: Vreau să asigur pe toţi fermierii României că pot merge acasa, fără nicio problemă pentru că atâta timp cât ne-am asumat prin acest proces verbal Ministerul Agriculturii va duce la îndeplinire toate aceste probleme

Aceiaşi protestatari s-au întâlnit şi cu Ministrul Transporturilor. Împreună, au stabilit 6 măsuri, care vor fi implementate în termen de 30 de zile.

Transportatorii cer culoare speciale la vămi pentru autocamioanele din ţările membre UE sau scutirea amenzii pentru lipsa rovinietei în cazul în care timpul de aşteptare în vamă este mai lung decât valabilitatea acesteia.

 

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: Ei au venit cumva şi au ţinut să spună acest lucru, să sublinieze că ei nu fac parte, sunt din afara acestor structuri şi că astea sunt revendicările lor. Parte dintre ele, pe care putem să le rezolvăm, le vom rezolva. Altele, e mai dificil să le asumăm şi nu le-am asumat. Pe ce am pus semnătura, eu cred că le putem rezolva. Toată lumea, la Ministerul Transporturilor, a căutat să găsească soluţii, astfel încât să detensionăm şi lucrurile să meargă înainte. Mă gândesc că toate aceste întâlniri, la final, dacă vor avea acelaşi deznodământ ca la agricultură sau la transporturi, lucrurile vor intra pe făgaş normal.

 

Cele 6 revendicări care vor fi implementate în 30 de zile

  1. Stabilirea unor culoare dedicate la frontiere și în Portul Constanța care să permită doar tranzitarea autocamioanelor din statele membre ale Uniunii Europene (cele din afara UE vor trece pe un flux separat);

 

  1. Reglementarea aplicării amenzii pentru lipsa rovinietei, în cazul în care timpii petrecuți în așteptare pentru trecerea frontierei depășesc valabilitatea rovinietei pentru ziua respectivă;

 

  1. Stabilirea unor limite, în conformitate cu legislația europeană și din alte state membre ale UE, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor la maximum 5%;

 

  1. Stabilirea unor limite, în perioada campaniilor agricole, pentru autocamioanele care transportă cereale colectate din câmp către zonele de depozitare (distanțele se mențin în limita de 70 km, conform legii, iar tonajele pot fi depășite cu maximum 10%- raportat la tonajele legal premise);

 

  1. Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licențiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanție bancară, în limita căreia se poate încheia tranzacția;

 

  1. Identificarea unei soluții privind sancționarea doar a furnizor și a destinatarului în cazul depășirii încărcării camioanelor, a anunțat Ministerul Transporturilor.

 

Protestul transportatorilor continuă

După patru ore de discuţii cu Ministrul Transporturilor, protestatarii au venit la Autoritatea de Supraveghere Financiară, unde au cerut plafonarea RCA-ului la 5000 de lei. ASF a propus o serie de măsuri graduale, dar oamenii nu au fost de acord cu acestea şi au spus că vor continua protestele.

 

Dănuţ Andruş, reprezentantul agricutorilor la negocieri: Din păcate, nu s-a putut ajunge la nici un numitor comun. Neputinţa e la ea acasă. Rămânem în stradă, continuăm protestul.

 

Alexandru Petrescu, preşedintele ASF: Multe dintre solicitările lor erau acţiuni pe care, urmam eu, cât şi colegii mei din conducere, să le luăm. Vorbim de controale, vorbim de audit pe diferite categorii de asiguratori. Lucrăm la un document de măsuri. În cele din urmă, toţi ne dorim să avem un preţ mai mic pe poliţele de asigurări.

Sursa observator.ro

Recomandările redacției