În loc să caute soluții care să ducă la suplimentarea numărului de utilaje trimise să deszăpezească drumurile județene, reprezentanții Consiliului Județean Arad au lansat, astăzi, un atac dur la adresa Inteco Holding, cu toate că nu au personal calificat și cu experiență care să facă deszăpeziri.

Prin intermediul unui comunicat de presă, cei de la CJA susțin, printre altele că unele dintre utilajele folosite la deszăpezire nu acționează la timp, societatea Inteco Holding nu a acționat permanent cu personal suficient (de exemplu, ofițeri de serviciu și piloți de dirijare), ceea ce ar fi produs sincope în activitate de deszăpezire. „Conform contractului, viteza de deplasare a utilajelor la deszăpezire ar trebui să fie de 15 km/h, dar din situațiile GPS rezultă pe alocuri o viteză dublă, ceea ce afectează deszăpezirea, iar această viteză a fost admisă și de reprezentanții societății Inteco Holding. La viteza de rulare de 15 km/h, în mai puțin de cinci ore drumurile județene ar fi trebuit să fie deszăpezite, pe ambele sensuri de rulare, dacă utilajele ar fi folosite corespunzător”, se arată în comunicat.

Reprezentanții CJA mai spun că nici un utilaj nu ar fi funcționat cu mai mult de 35% din capacitate, astfel încât nu se justifică echiparea tuturor mașinilor disponibile. „Nu suntem de acord cu echiparea unor utilaje care nu funcționează, doar pentru a plăti câte 700 de lei+TVA/utilaj/zi pentru asta”, susține Gheorghe Stoian, administratorul public al județului Arad.

Clauze contractuale încălcate

În replică, Olivian-Constantin Drob, directorul tehnic al Inteco Holding, face un adevărat rechizitoriu la adresa CJA, despre care susține că nu respectă clauzele contractuale. „În primul rând dorim să aducem la cunoştinţa opiniei publice că reprezentanţii CJA nu respecta clauzele contractuale semnat între părţi, în speţă acordurile cadru semnate în anul 2015 pentru o perioadă de patru ani şi contractele subsecvente semnate în 2018 împreună cu documentaţiile anexe (caiete de sarci şi planurile de intervenţie).

Conform acestor documentaţii – contractual sunt prevăzute un număr de

30 de utilaje echipate cu lamă şi sărăriţă pentru tot judeţul Arad care este împărţit în cinci loturi (Arad, Criș, Ineu, Sebiş şi Lipova). Fiecare dintre aceste loturi are repartizate între patru până la șapte astfel de utilaje, în funcţie de numărul şi de lungimea drumurilor judeţene arondate. Fiecare dintre utilaje trebuie să deservească conform planului de deszăpeziri un număr de maximum trei drumuri cu o lungime maximă totală de 46 km. Tot în această documentaţie este prevăzut conform listelor de cantităţi, ca un utilaj să acţioneze maxim 15% din orele totale în care este pus la dispoziţie de către prestator. Sunt calcule şi estimări parte din documentaţia de licitaţie şi care a devenit apoi parte din contract în baza cărora subscrisa a întocmit oferta financiară”, susține Drob. În continuare, acesta mai spune că reprezentanții CJA nu vor să respecte planul de deszăpezire, dar în schimb dau comunicate de presă care dezinformează. De asemenea, trebuie avut în vedere că în conformitate cu planul de deszăpeziri din caietul de sarcini, CJA are obligația să organizeze deszăpezirile din județ. „CJA refuză să respecte planurile de deszăpeziri parte din contract şi

nu emit ordine de echipare pentru toate utilajele necesare pentru bunul mers al activităţii de deszăpezire. În fapt, gradul maxim de echipare pentru iarna 2018-2019 este de 80% (adică 24 de utilaje cu lama şi sărăriţa din totalul 30 prevăzute contractual. De asemenea reprezentanţii CJA în ultimul timp emit comunicate prin care dezinformează cu privire la sumele aşa-zis nejustificate plătite pentru prestarea serviciului de deszăpezire necorespunzător, expunând întotdeauna jumătăţi de adevăr. Anul acesta nici un drum judeţean nu a fost închis decât în cazul extrem de viscol şi în acest caz drumurile au fost repuse în circulaţie în termenul prevăzut în contract, deşi reamintesc că am fost forţaţi de CJA să lucrăm la 80% din capacitate.

Calculul prezentat de reprezentanţii CJA, conform căruia în mai puţin

de cinci ore cu o viteză de 15km pe oră ar deszăpezi toate drumurile

judeţene din județul Arad, care ţinem să precizăm totalizează aproximativ 1.150 km, deci 2300 km pe ambele sensuri, este total eronat şi nerealist. Nu face decât să contrazică toate caietele de sarcini şi planurile de deszăpezire pe care trebuie să le respectăm ambele părţi, conform contractului. Nu se ţine cont de faptul că aceşti aproximativ 1.150km nu sunt înşiruiţi unul după altul, nu se ţine cont de timpii de încărcare cu material antiderapant, de distanţele de întoacere pentru reîncărcare”, a continuat Olivian Constantin Drob.

Directorul tehnic de la Inteco Holding spune apoi că angajații CJA spun în mod maliţios ca un utilaj este plătit pe zi cu 700 lei pentru staţionare, dar omit să precizeze că din aceşti bani prestatorul trebuie să asigure toate costurile cu personalul TESA, cu personalul direct productiv, şoferi, mecanici auto, electricieni, cazări pentru personal, închirieri de platforme pentru depozitarea materialelor antiderapante şi ale utilajelor, poliţe de asigurare și așa mai departe. „Se omite să precizeze şi faptul că pentru materialele antiderapante ce au fost necesare anul acesta, din cauza inflaţiei, societatea Inteco Holding a ieşit în pierdere cu peste 145.000 lei, dar şi faptul că tariful de acţionare este de 73,84 lei/ oră, în condiţiile în care un astfel de utilaj în condiţii de iarnă consumă peste 35 litri de motorină (aprox 175 lei). În ceea ce priveşte monitorizarea şi transmiterea datelor cu privire la starea drumurilor, s-a efectuat conform contractului în termenele stabilite şi asumate de ambele părţi. Până şi faptul că s-a acţionat aşa cum se precizează în comunicatul de presă al CJA într-un procent de 35% din timp şi cu o viteză ridicată (pentru a suplinii utilajele lipsa) denotă faptul că SC Inteco Holding SRL şi-a dat tot concursul pentru că starea drumurilor să fie circulabilă indiferent de condiţiile meteorologice. În ceea ce priveşte rata de decontare din valoare totală a contractelor, ţinem să aducem la cunoştinţa publicului că aceasta este de aproximativ 30% din valoarea totală contractata, şi concluzionam că pe acest contract în aceşti patru ani, CJA a făcut o economie semnificativă, iar în ceea ce priveşte calitatea drumurilor şi rata de circulabilitate, aceasta se apropie de 90-95% în condiţii de iarnă. Considerăm că ne-am achitat cu succes de cerinţele contractuale în aceşti patru ani, fără a avea evenimente negative majore, fapt care nu îl putem spune şi despre CJA”, a încheiat Drob.

Recomandările redacției