România are una dintre cele mai restrictive legislaţii electorale. Pe de o parte, televiziunile sunt obligate să pună la dispoziţia candidaţilor, în mod gratuit timpi de antenă şi li se interzice să ceară bani pentru publicitatea electorală. În Legea 115/2015 se arată cât se poate de clar că  este interzisă cumpărarea de spaţii de emisie în vederea difuzării de clipuri sau de emisiuni electorale. În plus, se menţionează negru pe alb faptul că accesul partidelor politice parlamentare, alianţelor politice şi alianţelor electorale ale acestora, precum şi al candidaţilor independenţi la serviciile publice de radiodifuziune şi de televiziune, inclusiv la cele ale studiourilor teritoriale ale acestora, este gratuit. Mai mult, este interzisă contractarea de timpi de antena în scopuri publicitare, pentru şi în favoarea participanţilor la campania electorală sau cedarea timpilor de antenă candidaţilor de către societăţile comerciale cu capital public său privat, instituţiile publice, organizaţiile neguvernamentale sau persoanele fizice. Cu alte cuvinte, o societate comercială privată este obligată să presteze un serviciu în mod gratuit, să facă reclamă unor candidaţi, chiar dacă aceştia nu au nimic de spus.

O campanie lipsită de culoare

Pe de altă parte, candidaţii au un buget extrem de redus în timpul campaniei. Prevederile care stabilesc cât are dreptul să cheltuie fiecare dintre cei ce participă la cursa electorală au apărut pentru a elimina mita electorală, ceea ce este un lucru bun. Problema este însă că s-a ajuns până acolo încât nici măcar candidatul şi staff-ul său de campanie nu mai au voie să poarte însemne distinctive, cum se întâmplă peste tot în lumea civilizată. Potrivit unei declaraţii date pentru Agerpres de Ana Maria Pătru, preşedintele Autorităţii Electorale Permanente,    „brandingul sau identitatea de imagine a unui staff de campanie ce însoțește un candidat la întâlnirea cu alegătorii nu trebuie să se situeze în afara prevederilor legale referitoare la materialele de propagandă electorală și la tipurile de cheltuieli ce pot fi efectuate”. Aceasta a ţinut să spună că „acest branding poate fi ușor de realizat prin distribuția de broșuri, pliante și alte materiale tipărite ce conțin programul și ideile politice ale candidatului. Legiuitorul, considerăm noi, a lăsat suficient spațiu de mișcare candidaților pentru a realiza o identitate vizuală decentă și cuprinzătoare în timpul campaniei electorale.” Mai pe româneşte, vom avea o campanie lipsită de culoare, candidaţii şi echipele lor se vor pierde în mulţime, iar cei mai avantajaţi vor fi, şi de data acesta, tot aleşii aflaţi pe funcţii, mai ales cei care au reuşit să câştige o oarecare notorietate, în timp ce contracandidaţii lor riscă să se piardă în anonimat.

Recomandările redacției