Procentul de români care finalizează liceul a crescut semnificativ în ultimii zece ani, conform unui nou raport UNESCO. Între anul școlar 2012-2013 și 2022-2023, rata absolvirii învățământului secundar a urcat de la aproximativ 66% la peste 73%, marcând o creștere de 6,57 puncte procentuale. Cu toate acestea, în ciuda progresului, România se află la coada clasamentului european, ocupând poziția 22 din 27 în rândul statelor Uniunii Europene.
Țări precum Lituania, Cehia și Slovacia se află în fruntea clasamentului cu procente de absolvenți de peste 90%, în timp ce România rămâne semnificativ în urmă, fiind depășită de state precum Estonia, Slovenia și Ungaria. Deși creșterea numărului de absolvenți este semnificativă, raportul subliniază provocările majore pe care le are sistemul educațional românesc.
Problema abandonului școlar rămâne critică, cu o rată de 26% la nivel liceal, înregistrând o creștere alarmantă față de 2015. Mai mult, 14% dintre copiii care ar trebui să fie înscriși la ciclul primar erau în afara sistemului de învățământ în 2023, față de doar 7% în 2015. Rata de părăsire timpurie a școlii, de 16,6% pentru tinerii între 18 și 24 de ani, plasează România pe primul loc în Uniunea Europeană, evidențiind persistența problemelor în educație.
Raportul mai menționează și provocările cu care se confruntă directorii de școli, dintre care 79% consideră că meseria lor are mai multe dezavantaje decât avantaje, în timp ce aproape 20% nu ar mai alege aceeași carieră. Totuși, se notează că anxietatea față de matematică este mai scăzută printre elevii români de 15 ani comparativ cu alte state OCDE, o constatare pozitivă într-un peisaj educațional marcat de provocări majore.