Măsura va proteja puterea de cumpărare a românilor cu venituri mici și medii, care au fost cel mai afectați de inflație.
În pofida tuturor criticilor, măsura propusă de PSD a fost agreată de operatorii economici, ceea ce înseamnă că soluțiile sunt viabile și nu vor produce perturbări în piața de alimente.


Cum va funcționa măsura limitării adaosului comercial?


„La fermieri: Nu există o limită privind stabilirea prețurilor.
Nu se intervine în niciun fel asupra prețurilor de vânzare ale fermierilor (producătorii de materii prime).
La procesatori: cota maximă de adaos comercial de 20% peste costurile de producție (inclusiv costul de achiziției materiilor prime de la fermieri).
La distribuitori: cota maximă de adaos comercial CUMULATĂ de 5%..
Adică indiferent câți distribuitori sunt pe lanțul comercial, adaosurile cumulate ale acestora nu pot depăși ÎN TOTAL 5% din prețul de vânzare al procesatorului.
Pe lângă acest adaos, la preț se mai adaugă și costurile operaționale (transport logistică) ale distribuitorilor.
La retaileri: cota maximă de adaos este de 20% față de prețul de achiziție de la distribuitori/procesatori sau fermieri. În acest adaos maxim sunt incluse și așa-zisele taxe de raft (remizele și risturnele).
Pe lângă acest adaos maxim, prețul la raft va cuprinde și cheltuielile comerciantului“
, susține senatorul PSD Arad, Eusebiu Pistru.
Toate adaosurile de mai sus se raportează la prețurile fără TVA.
Toate contractele comerciale în desfășurare se vor modifica în termen de 30 de zile.
Deci până la începutul lunii august toate contractele se vor aplica prevederile OUG.


Cu cât vor scădea prețurile?


Nu se poate stabili un procent fix de scădere a prețurilor.
Diminuările de preț diferă de la un produs la altul și de la magazin la magazin.
Reducerile vor fi mai mari sau mai mici în funcție de cât de mari sunt adaosurile fiecărui operator economic înainte de adoptarea OUG, dacă produsele aveau sau nu discounturi, dacă produsele erau achiziționate direct de la fermier (ex. legume/fructe) sau de la distribuitor.
„Dar cel mai important aspect este că se oprește creșterea prețurilor la alimnetele de bază“, consideră Eusebiu Pistru.


Care sunt produsele de bază la care se plafonează adaosurile?


1) Pâine albă simplă cu gramaj cuprins între 300g-500 grame, fără specialități;
2) Lapte de vacă proaspăt 1L, grăsime 1,5%;
3) Brânză telemea din lapte de vacă vrac;
4) Iaurt simplu din lapte de vacă, 3.5% grăsime, cu gramaj maxim 200 grame;
5) Făină albă de grâu ”000” 1 Kg;
6) Mălai 1 kg;
7) Ouă de găină calibrul M 10 buc;
8)Ulei de floarea-soarelui 1L;
9) Carne proaspătă pui (pui întreg, tacâmuri, pulpe, aripi – varianta standard);
10) Carne proaspătă porc (carne lucru, pulpă, spată);
11) Legume proaspete vrac (roșii, ceapă, castraveți, fasole uscată, morcovi, ardei gras și ardei kapia);
12) Fructe proaspete vrac (mere, prune, pepene roșu, struguri de masă);
13) Cartofi proaspeți albi vrac;
14) Zahăr alb tos 1 Kg;

Legea privind interzicerea cumulului și salariul și exceptarea unor categorii

Senatorul PSD Arad a vorbit și despre regula generală pe care o instituie legea privind interzicerea cumulului și salariul. „Cei care s-au pensionat dar lucrează în continuare la stat nu pot încasa de la stat și pensia și salariul, ceea ce este absolut normal.
Se creează astfel premisa care permite intrarea mai multor tineri în sistemul bugetar.
Există desigur și domenii care trebuie exceptate, pentru că este nevoie de expertiza și experiența unor angajați care, în cazul aplicării măsurii, ar pleca din sistem, fără a putea fi înlocuiți de alți angajați cu o expertiză similară, cum ar fi în cazul medicilor, profesorilor (mai ales cei din rural și de la universități) sau al experților Băncii Naționale, telecomunicații etc
, susține Eusebiu Pistru.
Exceptarea demnitarilor aleși are o altă rațiune, de natură constituțională, privind îngrădirea dreptului de a fi ales.
Dacă regula s-ar aplica și la demnitarii aleși, atunci exista riscul invalidării legii în urma unei sesizări la Curtea Constituțională.

Legea pensiilor speciale

Noua lege reduce decalajele dintre pensiile speciale și cele pe contributivitate și instituie echitate în privința condițiilor de pensionare între beneficiarii de pensii de serviciu și cei din sistemul contributiv.
Se elimină orice posibilitate ca pensia să fie mai mare decât salariul. Important este că s-a ajuns la o formă care ține cont de obiecțiile CCR și transpune angajamentele luate de România prin PNRR.
Așa cum s-a convenit, fiecare ministru care gestionează pensii speciale trebuia să propună amendamente care să asigure buna funcționare a sectorului pe care îl gestionează.
Acest amendament a venit din partea miniștrilor liberali de la Interne și Justiție. Motivarea lor a fost că dacă nu se introduce această perioadă de 5 ani, ar fi urmat un val de pensionări din cele două sectoare, care ar fi afectat buna funcționare și ar fi făcut imposibilă respectarea unui alt jalon din PNRR privind asigurarea unui grad de ocupare de minim 85% la magistrații de la DNA.
Având în vedere că miniștrii Predoiu și Gorghiu gestionează cele două sectoare, ei vor trebui să explice Comisiei de ce era necesar acest amendament
, a declarat senatorul Eusebiu Pistru.

Recomandările redacției