fila paginaMembrii Sindicatului Artiştilor Interpreţi din cadrul Filarmonicii Arad (SAIFA) şi reprezentanţii Colegiului Artistic au susţinut, ieri, o conferinţă de presă, prilej cu care au cerut demiterea managerului Alin Văcean de la conducerea instituţiei. Atât Colegiul Artistic, cât şi SAIFA au dat publicităţii şi un comunicat de presă, care este de fapt un adevărat rechizitoriu la adresa lui Văcean. „În data de 25.02.2013 (n.r. – ieri)  Sindicatul Artiştilor Interpreţi şi Colegiul Artistic din cadrul Filarmonicii de Stat Arad au înaintat către autorităţile locale şi către Comisia de Evaluare a managementului un set de documente, pentru a fi studiate în vederea asigurării unei evaluări obiective şi drepte a activităţii de management de la Filarmonică. Do­sarul cuprinde hotărâri ale instan­ţelor care atestă ilegalitatea unor decizii ale managerului; articole din presă cu privire la conflictele provocate de manager cu artiştii invitaţi, cu angajaţii Filarmonicii şi cu presa, incidente care au dus la izolarea instituţiei ca imagine publică; cererea sindicatului şi a Colegiului Artistic cu privire la îndepărtarea managerului de la conducerea Filarmonicii. Cererea a fost formulată în urma dezbaterilor din cadrul şedinţelor Colegiu­- lui Artistic şi a Adunării Generale de sindicat”, se arată în comunicat. Artiştii susţin în continuare că au convingerea că în contractul de management nu fi­gurează obiective cum ar fi: „încălcarea legilor şi a regulamentelor; conflicte cu presa în urma cărora s-a întrerupt legăturile Filarmonicii cu aceasta; limbaj total inadecvat în acte oficiale; lansarea de chestionare în care se pune problema desfiinţării Filarmonicii, fără acordul Consiliului de Administraţie sau al autorităţilor; desfacerea ilegală a contractelor de muncă ale unor instrumentişti, în condiţiile în care suntem pe ultimul loc din ţară, având cea mai mică orchestră şi cel mai mic cor, la mare diferenţă de instituţii similare.” În continuare, semnatarii comunicatului se întreabă dacă nu cumva activitatea şi atitudinea managerului aduc grave prejudicii candidaturii Aradului la titlul de Capitală Culturală Europeană.
Chestionarul buclucaş
Mihai Dogaru, preşedintele SAIFAm, a prezentat presei că regulamentele interne ale instituţiei nu au mai fost actualizate de câţiva ani, cu toate că între timp au apărut modificări în organigramă care ar obliga conducerea să facă anumite modificări. „S-a înfiinţat postul de director artistic, care nu apare în regulamentul intern. Apoi, a dispărut postul de concertmaistru, unii dintre colegi ocupând cu schimbul această poziţie”, a povestit Dogaru. Acesta a trecut în revistă şi procesele pe care instituţia le-a pierdut, fiind obligată la plata unor despăgubiri consistente după ce angajaţii care au fost concediaţi şi-au căutat dreptatea în instanţă. „La ultimul concert, Filarmo­nica are 20 de colaboratori. Este exact diferenţa de personal dintre noi şi următoarea orchestră din ţară de acelaşi nivel”, mai spune Dogaru. La rândul său, Tiberiu Varyaş, vicepreşedintele SAIFA, a ţinut să precizeze că la Arad există aproximativ 45 de instrumentişti, în timp ce alte orchestre au 60, 80, 100 de instrumentişti. „Ultima ispravă a constat în lansarea unui chestionar pentru public care cu­prinde aproximativ 60 de întrebări, care nu a fost discutat în Consiliul de Administraţie sau cu autorităţile. Sindicatul a cerut retragerea acestui chestionar, lucru care nu s-a întâmplat. În acel chestionar apar întrebări cu privire la desfiinţarea corului sau la încetarea activităţii Filarmonicii. Persoanele cu care am discutat despre acest chestionar ne-au întrebat dacă avem un duşman la conducerea Filarmonicii. Noi suntem mandataţi de Colegiul Artistic şi de sindicat să cerem categoric îndepărtarea managerului de la conducerea instituţiei”, a declarat Varyaş.
Un pian pentru director
De asemenea, sindicaliştii s-au arătat nemulţumiţi de modul în care au fost aleşii colaboratorii, de multe ori reducerea cheltuielilor primând în detrimentul calităţii actului artistic. Mai mult, artiştii nu văd cu ochi buni nici achiziţia unor piane, în condiţiile în care instituţia nu mai are un pianist. „După ce pianistul a plecat la Timişoara, s-au cumpărat trei piane. Unul a fost pus în cabina soliştilor şi unul în cabinetul directorului. Acum nu avem pianişti, dar avem piane”, a mai spus Mihai Dogaru.
De asemenea, angajaţii prezenţi la conferinţa de presă au ţinut să atragă atenţia că dacă sala de spectacol este plină, acest lucru se  datorează personalului artistic, drept pentru care autorităţile locale ar trebui să asculte ce au de spus.

Recomandările redacției