• Interviu cu Adrian Țolea, directorul ADI Deșeuri

 

  • Arădenii sunt nemulțumiți.
  • Traseele și graficul de colectare au fost modificate.
  • Angajații ADI Deșeuri, pe teren în fiecare zi

Aradul se confruntă în ultimele săptămâni cu o criză fără precedent a deșeurilor. Adrian Țolea, directorul ADI Deșeuri a avut amabilitatea să ne acorde un interviu, pentru a explica arădenilor care au fost motivele ce au dus la această situație, ce s-a făcut pentru remedierea problemelor și când lucrurile vor intra în normal.

– Domnule director, arădenii sunt foarte nemulțumiți de ceea ce se întâmplă cu gunoiul menajer, care este strâns cu întârziere de firma care a câștigat licitația organizată de ADI Deșeuri. De ce s-a ajuns într-o astfel de situație?
– Au dreptate să fie nemulţumiţi, şi noi suntem, dar să le luăm pe rând. Trebuie să știți că încă din prima zi în care au început să opereze la Arad, cei de la RETIM s-au confruntat cu o cantitate mai mare de deșeuri decât cea prognozată, având în vedere că firma care a prestat anterior acest serviciu nu a colectat tot ceea ce trebuia să colecteze în ultimele zile. Atunci când RETIM a preluat de la Polaris platformele de gunoi, ar fi trebuit să facă acest lucru pe baza unui proces verbal de predare-primire, iar dacă erau pline, nu trebuiau preluate. O altă cauză, a fost numărul mic de mașini, datorat unor probleme cu șoferii. Cei de la RETIM s-au bazat că din 24 le vin șoferii de la Polaris. Din această cauză, în prima zi s- au putut folosi 12 mașini, iar în a doua zi 15. Acum s-a ajuns să se colecteze, în medie, 168 tone de deșeuri pe zi. De altfel, există și acum întârzieri la stația de sortare, având în vedere că mașinile de gunoi care fac colectarea în oraș trebuie să urce direct pe platformă, pentru că din cauza unor aspecte ce urmează să fie clarificate, nu a putut prelua stația de sortare, în timp ce autogunoierele celor de la Polaris descărcau în stația de sortare, de unde deșeurile erau preluate de alte mașini. De asemenea, deșeurile neconforme aruncate de oameni, cauciucuri, haine, deșeuri de construcții, aparate electrice și electronice au contituit și ele o problemă.
– Din câte am observat, nici traseele nu au fost stabilite în cel mai fericit mod, iar frec­vența de colectare a lăsat mult de dorit.
– Inițial, la RETIM, frecvența de colectare a deșeurilor era de trei ori pe săptămână, alte două zile fiind alocate colectării selective. Cum în momentul de față suntem în imposibilitatea de a face colectare selectivă, am insistat ca frecvența să fie zilnică, pentru că mai mult înseamnă mai puțin, mai multe drumuri făcute până la o platformă de gunoi, înseamnă mai puține deșeuri adunate, nu mai riști să găsești gunoiul pe lângă tomberoane și nu mai pierd muncitorii timpul să îl încarce manual în autogunoieră. Dacă găsești un container pe jumătate gol, sigur, poți spune că ai pierdut puțină motorină, dar câștigi pe de altă parte, câștigi timp. Acum și RETIM a început să lucreze cu frecvență zilnică.
– În ultimul timp, instituțiile statului care au controlat activitatea RETIM au dat o serie de ultimatumuri. Când estimați că se va intra în normalitate, având în vedere că niciunul dintre acestea nu au fost respectate?
– Situația s-a îmbunătățit vizibil, dar echipele RETIM mai au încă de lucru. Până la o normalitate ar mai fi nevoie de o săptămână sau două, pentru că răzleț mai apare câte o platformă plină. Să spunem că în primele zile, au rămas necolectate 150 de tone de deșeuri și că acest lucru a durat patru zile. Ca să recuperezi, ai nevoie de 12 zile. După cum vă spuneam, în momentul de față
s-a ajuns la o medie de colectare de 168 tone pe zi în municipiu și 222 tone în județ, cu tot cu municipiu. Vârful de colectare l-am avut duminică, 6 mai, când s-au strâns doar din Arad, 248 tone de deșe­uri, cu 29 de mașini. De altfel, în municipiu au circulat în medie 18,5 autospeciale pe zi, iar în ju­det 25, cu un minim de 12 mașini în prima azi și cu un maxim de 33 de mașini în două sau trei zile, ceea ce reprezintă un plus față de oferta lor, de 28 de mașini pe zi.
Pe de altă parte, trebuie să știți că începând de astăzi (n.r. ieri) în Confecții și Vlaicu au început să se spele platformele de gunoi.
Aș mai vrea să menționez că în tot acest timp, echipele ADI au fost prezente pe teren de dimineața până seara, controlând și ajutând șoferii care nu sunt din Arad să se descurce mai ușor pe trasee.
– Din câte înțeleg, dacă totul ar decurge cum scrie la carte și în contract, RETIM ar trebui să ducă gunoiul în trei destinații, pentru a face colectare selectivă.
– Da. Așa este. Trebuie rezolvată problema stației de sortare, care este pusă sub sechestru de ANAF, deși erau un bun de retur. În momentul în care a fost pusă sub sechestru, aparținea Polaris, dar la finalul contractului între această societate și Primărie urma să revină Primăriei. Acum, dacă există acel sechestru, trebuie ridicat până la finalizarea licitației pe care o vom organiza pentru ca stația să poată fi operată de cineva. Nicio societate nu va face investiții într-un obiec­tiv, atâta timp cât acel obiectiv riscă să fie scos la licitație de ANAF.
– Ce este de făcut până se ridică sechestrul pus de ANAF?
– O soluție ar fi ca stația să fie dată de către Primărie unei societăți publice, fără licitație, pe o perioadă limitată, pentru a putea fi folosită.
– Dar cu stația de compostare ce se întâmplă?
– Luni, 14 mai, urmează să semnăm contractul pentru stația de compostare din Arad. Aici, perioada de mobilizare este de trei luni. Noi, cei de la ADI, am fost mandatați de toate primăriile și Consiliul Județean ca în numele și pe seama lor să facem licitații. Am făcut toate licitațiile, la colectare Zona 1 s-a semnat contractul în octombrie anul trecut, în zonele 2-5 avem operatorii câști­gători, a trecut perioada de contestații, primăriile urmează să adopte hotărâri de consiliu pentru tarifele ofertate, urmând ca la începutul lui iunie să semnăm contractele, după care, la începutul lui decembrie, trebuie să înceapă să opereze. Pentru stațiile de transfer am semnat contractul în decembrie, pentru stația de la Ineu-Mocrea, tot în decembrie. Aceasta era treaba noastră,
ne-am făcut-o în totalitate. În afară de aceasta, rolul nostru este de monitorizare și control.
– Vă mulțumim.

Recomandările redacției