Cheltuielile pentru începerea anului școlar rămân la un nivel similar cu cel de anul trecut, reflectând îngrijorările părinților cu privire la creșterea prețurilor și la evoluția economiei, arată studiul Deloitte back-to-school 2024. Potrivit acestuia, 73% dintre părinți sunt preocupați de scumpirile la produsele de bază, iar mulți dintre aceștia, în special cei cu venituri reduse și medii, planifică să cheltuiască mai puțin pentru pregătirile de școală, cu 4% și respectiv 9% mai puțin decât în 2023. Acest comportament este determinat de disponibilitatea redusă a veniturilor (47%) și de temerile legate de stabilitatea economică (44%).

Chiar și în aceste condiții, bugetul mediu alocat pentru aceste cumpărături rămâne la aproximativ 586 de dolari per copil, cu doar 11 dolari mai puțin decât anul trecut, ceea ce menține piața la un total de aproximativ 32 de miliarde de dolari. Vânzările de haine, accesorii și rechizite școlare rămân constante, însă achizițiile de produse tehnologice, precum computere și abonamente digitale, au scăzut cu 11% față de anul precedent. În cazul în care părinții sunt nevoiți să reducă bugetele, cele mai afectate vor fi sumele alocate pentru rechizite (40%) și îmbrăcăminte (28%).

Pe de altă parte, 86% dintre părinți au înscris copiii la activități extrașcolare, pentru care estimează că vor cheltui în jur de 582 de dolari pe an per copil. Aceștia consideră că astfel de activități sunt o investiție în viitorul copiilor (73%) și benefice pentru sănătatea lor mintală (58%).

În ceea ce privește locul de unde fac cumpărăturile, 70% dintre părinți preferă comercianții locali, care oferă opțiuni convenabile de livrare și retur. Magazinele generaliste și cele online sunt cele mai populare, cu 77%, respectiv 65% dintre părinți alegând aceste opțiuni datorită prețurilor competitive și confortului oferit. De asemenea, crește popularitatea metodei „cumpără online – ridică din magazin”, preferată de 33% dintre părinți, față de 21% în 2023.

Studiul mai evidențiază o creștere a interesului pentru protecția mediului, 43% dintre părinți intenționând să cumpere produse la mâna a doua pentru începutul școlii, cu 3% mai mult decât anul trecut.

Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale și Liderul industriei de retail și bunuri de larg consum, subliniază că rezultatele studiului reflectă preocuparea generală a părinților pentru economisire, un comportament observat și în alte țări europene. „Comercianții trebuie să se adapteze la aceste cerințe și să ofere produse la prețuri accesibile, diversificând totodată canalele de vânzare și interacțiunea cu clienții, atât fizic, cât și online”, a declarat Bâldea.

Lasă un răspuns

Recomandările redacției