Titularizarea profesorilor pe jumătate de normă este respinsă de sindicatele din învățământ, potrivit amendamentelor trimise la proiectul legii Deca.
Amintim că prevederea s-a regăsit și în proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, și a fost păstrată și proiectul Legii învățământului preuniversitar, varianta Deca.
Art. 172 – „(7) În vederea ocupării prin concurs național unic, postul didactic/catedra este constituit(ă) din cel puțin o jumătate de normă didactică, conform art. 202 alin. (4), la nivelul uneia sau mai multor unități de învățământ preuniversitar. Procedura de constituire a posturilor didactice la nivelul sistemului de învățământ preuniversitar se aprobă prin ordin al ministrului educației”, se arată în proiectul Deca.
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” vor ca postul didactic/catedra să fie constituit(ă) dintr-o normă didactică și să aibă viabilitatea egală cu durata nivelului de învățământ corespunzător postului.
Pe 27 februarie, ministrul Educației, Ligia Deca, anunța că postul didactic va putea fi constituit cel puțin 1/2 de normă didactică:
„Cea mai rentabilă și cea mai eficientă investiție în a face sistemele educaționale mai echitabile și mai de calitate este investiția în cadrele didactice, ne-o spun toate studiile internaționale. De aceea, încurajăm titularizarea în zone defavorizate. Pentru cei care aleg să se titularizeze în mediul rural va exista o primă de instalare neimpozabilă, egală cu cinci salarii minime brute, cu condiția să rămână cinci ani în acea comunitate. Postul didactic va putea fi constituit din cel puțin o jumătate de normă didactică. Asta va ușura constituirea posturilor din mai multe unități.”
În luna august 2022, în cadrul unei dezbateri, Sorin Cîmpeanu declara că „sunt multe motive pentru ca, încă de anul viitor, la titularizare să fie scos un număr de posturi, apreciez, de 4-5 ori mai mare decât anul acesta”.
La întrebarea dacă profesorii titulari pe fracțiuni de normă se vor putea să își întregească la un moment dat norma, secretarul de stat Sorin Ion a dat următorul răspuns: „Cu siguranță se vor putea titulariza pe întreaga normă atunci când găsesc această oportunitate, dar măcar pentru o parte din normă, ai o siguranță”.
Fostul ministrul al Educației, Sorin Cîmpeanu, a spus în iulie că „este bine-cunoscută situația în care sunt candidați care obțin ani la rând peste nota 9 la examenul de titularizare, dar nu beneficiază de posturi pe care să poată fi titularizați. (…) Cu alte cuvinte, începând cu anul viitor, 2023, vor fi scoase la concurs și acele posturi care sunt cu 9, 10, 11, 17 ore, chiar dacă nu au 18 ore”.
În 2022 au fost scoase la concurs peste 5 mii de posturi titularizabile: 3.848 în mediul urban și 1.315 în mediul rural, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației. Cîmpeanu a calificat „extrem de îngrijorător” numărul redus de posturi titularizabile la disciplinele la care se susțin probe scrise la examenele naționale.
„Extrem de îngrijorător este faptul că un număr redus de posturi vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată vizează disciplinele la care se susțin probe scrise în cadrul examenelor naționale (Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a și bacalaureat). Ponderea acestor posturi reprezintă sub 10% din cele 5.163 de posturi pe care consiliile de administrație ale școlilor le-au publicat pentru titularizare/angajare pe perioadă nedeterminată”, a transmis atunci fostul ministru.
Secretarul de stat Sorin Ion a menționat în iulie că motivul acestei propuneri este legat de reducerea fluctuației de personal didactic din sistem: „Încercăm să oferim posibilitatea ocupării pe perioadă nedeterminată și pentru mai puțin de o normă, astfel încât încercăm, ca pe viitor, să reducem puțin fluctuația de personal din sistem”.
Sursa edupedu